Georgetown / Tasmanie - Reisverslag uit George Town, Australië van Marie-José Raaijmakers - WaarBenJij.nu Georgetown / Tasmanie - Reisverslag uit George Town, Australië van Marie-José Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Georgetown / Tasmanie

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

23 Maart 2013 | Australië, George Town

Hallo allemaal,

In ons vorige bericht zeiden we dat de herfst begonnen was - verkeerde inschatting dus - 5 dagen later was het 35 graden! Daarna - in Tasmanie hebben we steeds redelijk weer gehad. Zonnige dagen afgewisseld met dagen met buien. Een dag was het echt koud - 14 graden - klinkt voor jullie warm met die maartsneeuw- verder tussen 20 en 25 graden.

Ook de Australische campervan rijdt goed. Het is hetzelfde model als in Nieuw Zeeland, alleen een benzinemotor ipv een diesel en wat minder pk's.

En wat hebben we intussen in Australie gedaan:
We hebben 3 grote steden gezien. Canberra hebben we bezocht na Sidney. Het is de hoofdstad van Australie, wat saaier dan Sidney. Het bestaat dit jaar - 2013 - 100 jaar. Er zijn veel regeringsgebouwen en het is heel uitgestrekt.
Dan Melbourne: druk en levendig. Er was juist een feestdag (Labourday) met een parade en dus massa's mensen op de been. Fijn was, dat je in beide steden met een hop-on hop-of bus gratis langs de bezienswaardigheden kon rijden en kon uitstappen waar je wilde.
Hobart, de hoofdstad en verreweg de grootste stad van Tasmanie en toch maar ongeveer 200.000 inwoners. Met een verbazend, opvallend, groots modern museum met old en modern art - het Moona museum Het ligt grotendeels ondergronds. Je kijkt door de opstelling van de kunstwerken- een oud Afrikaans houtsnijwerk naast een ultramodern schilderij - anders naar zowel het oude als het nieuwe!

En dan het Australische platteland. Dat is vooral leeg, kleine dorpjes op grote afstand van elkaar - droge weilanden - minder schapen dan we verwacht hadden - eucalyptusbossen - bergen. We hebben ook een stukje van de Murrayriver (de langste rivier van Australie) gezien.

En nu zitten we al weer 2 weken op Tasmanie. Vanuit Melbourne zijn we met de nachtferry overgestoken, een overtocht van ongeveeer 11 uur. Tasmanie is mooi. Er zijn regenwouden (geen tropische)- bergen tot 1500 meter hoogte, baaien en stranden en veel rivieren. Het is niet zo groot, de afstanden tussen de dorpen vallen mee, maar door de kronkelige wegen kost rondrijden toch de nodige tijd.
Een groot deel van het eiland is natuurreservaat. We zijn er in verschillende geweest. Je kunt er fijn wandelen over goed aangelegde paden, vooral de parken bij Cradle Mountain en de Arthur River (bootcruise gemaakt) zijn prachtig.
En dan de dieren, anders dan bij ons. De kangaroo, Tasmaanse devil, walliby, possum, pademelon, echidna, wombat en veel mooi gekleurde papagaai-achtige vogels.
De Tasmaanse devil hebben we nog niet in het wild gezien, maar in een wild life centre. Ze zijn klein (grootte kleine poedel), maar vreselijk agressief en met tanden waarmee ze door botten kunnen bijten!
En dan natuurlijk de zeedieren: pinguins (komen in het donker aan land), zeehonden en dolfijnen.

En dan nog wat:
Tasmanie heeft strikte regels over het invoeren van eten. We hadden dat niet zo in de gaten en moesten toen we met de campervan van de boot kwamen onze koelkast openen en onze lekkere groenten en fruit inleveren (net als alle andere mensen). Van een Australische Nederlander die zijn potten met rolmopsen had moeten inleveren hoorden we dat er een zwarte markt is voor producten als rolmopsen ed.
Een camping vinden is geen probleem. Het is nu naseizoen en er is overal wel plaats.
Elk dorp hoe klein ook heeft wel een publiek toilet, dat schoon is, met toiletpapier en zeep om je handen te wassen. Heel handig voor oudere dames zoals wij.

Groetjes,

Marie-Jose en Corry

• 23 Maart 2013 - 09:25

Job En Marianne:

23 maart 2013

Dag Marie-Jose en Corrie,

Dank je wel voor jullie uitgebreide verslag.

Wat een diversiteit aan ervaringen en......het lijkt mij zo afwisselend om nu drie grote steden te hebben ontdekt en zo,n extreem contrasterend museum.

Jammer van het lekkere fruit wat uit je koelkast moest.....

Geniet vooral ook van de heerlijke temperaturen want hier voelt het bitter koud, vandaag een gevoelstemperatuur van 15 graden onder nul!!!!

Heel graag tot gauw, het is al bijna april!!!!

Groet van Job en Marianne

• 23 Maart 2013 - 09:29

Mieke Janssen:

Hoi Hoi Nichtjes

Nu ook weer veel gezien .Verschillende culturen zoals grote steden droog platte land.
    Wat ben ik blij dat jullie weer veel plezier hebben .En ook dat het weer nog zo lekker is hier vriest het weer wn wekrijgen ook nog weer sneeuw Ik hoop dat jullie nog veel mogen genieten en nog veel mogen zien

Vele groeten uit weert van Mieke en Sjef en Jacky

• 23 Maart 2013 - 11:47

Karin V.d. Griendt:

Hoi Dames (op leeftijd) ha,ha.

Fijn om weer wat van jullie te horen en wat een verscheidenheid aan indrukken.
    We genieten steeds weer van jullie belevenissen en foto's en kijken ook al weer uit om jullie in levende lijve te zien maar geniet nog van de laatste maand en breng een beetje mooi weer mee a.u.b want hier klaagt iedereen steen en been.

Bedankt voor dit verwarmde verslag op deze koude dag in maart.

Groetjes Karin en Lambert.

• 23 Maart 2013 - 13:17

Magda,:

Hallo Marie-Jos'e en Corrie,
    Leuk iedere keer die verslagen. Ik geniet ervan. Nog heel veel plezier
    Groetjes Magda

• 23 Maart 2013 - 13:20

Corry:

Geweldig dames, wat n indrukken, wat n reis. Ook Tasmanie kennen wij. Hoofdzakelijk Hobart, vandaar met de boot naar Austealie. Wij hebben jullie reis grotendeels andersom gemaakt! Veel reisplezier wn tot het volgende verslag!

• 23 Maart 2013 - 14:20

Tiny Vennix:

Ha nichtjes
    Blij om weer wat te horen van jullie,ook al zijn jullie op leeftijd(ha ha)
    maar wat een mooi verslag weer geweldig.
    maar geniet nog maar van het mooie weer want hier is het nog bar en boos,
    met sneeuw en vorst.
    ook fijn de fotos dan zien we jullie weer.
    nog veel reis plezier en tot wederhoren.
    groetjes jack en tiny

• 23 Maart 2013 - 19:31

Leo&Diny:

Vanuit het koude,gure Mierlo een warme groet,
    Leo,Diny en Bregje

• 23 Maart 2013 - 21:22

Yvonne:

Ha dames, wat fijn dat jullie een top vakantie hebben. Jullie hebben het maar goed. Het is hier heel koud. Het vriest hier nog steeds 's nachts en overdag waait er een ijzig koude wind.Geniet van alle mooie dingen en het mooie weer. Heel veel groetjes ui Mierlo.

• 24 Maart 2013 - 08:49

Rita Bevers:

Hoi Corry en Marie-José,
    Tasmanie, dat was ik even vergeten in de rij van landen die jullie bezoeken, geweldig.
    Zal die devil eens opzoeken, kijken hoe die eruit ziet!
    Wat een belevenissen, wat veel te verwerken, al die indrukken....

In Nederland verandert het niet zo, de crisis is er nog steeds. Maar er komt licht aan het einde van de tunnel, volgend jaar. Verder hebben we er sinds 8 maart een gezonde kleinzoon, Boris bij. Alles goed, ook met de moeder. Wat een geluk weer een gezond kleinkind.

Geniet ervan doen wij hier ook,
    Liefs Rita

• 24 Maart 2013 - 17:59

Frans Manders:

Hallo Marie-José en Corry,

Groeten aan jullie in Tasmanië van

Leo en Diny, Frans en Fien, Bert en Chantal en Jan.

• 25 Maart 2013 - 19:39

Marianne Rinkes:

Hoi meisjes, jullie maken het dus nog prima en hebben al weer heel veel nieuwe indrukken opgedaan. Zonde van het inleveren van alle voedsel!
    Familie van Kees uit nieuwzeeland woont sinds kort ook in Tasmanie. Grappig dat jullie daar nu ook zijn! En wij zo ver weg zitten.
    Het weer is hier abnormaal koud. Ik heb er geen herinnering aan dat maart zo koud was en dat een hele maand lang! Jullie gaan nu zachtjes richting de herfst en wij hopelijk toch richting het voorjaar! Alle goeds, veel veel plezier nog met zn twee. Graag tot het volgende verslag. Groeten Marianne Rinkes

• 26 Maart 2013 - 15:22

Truus En Piet:

Hoi Marie-José en Corrie.
    Met grote interesse jullie belevenissen weer gelezen. Geniet er van, want je zult er niet zo gauw nog eens komen. Voor ons een boeiende afwisseling om dit te lezen, na het strijken door Truus en het belasting invullen door mij. Veel groetjes van ons beiden Truus , Piet.

• 26 Maart 2013 - 21:09

Marie-José En Pieter:

Hoi reizigers.
    Met plezier weer alles gelezen. Das fijn genieten voor jullie, maar ook voor ons om te lezen.
    Hier is het akelig weer, het wil geen lente worden.
    Ondertussen zijn wij wel weer opa en oma geworden van Julian. Carmen en Niek hebben een zoon.
    Alles gezond en wij hebben hem al bezocht. Leuk toch ??
    Groetjes Pieter en Marie-José

• 06 April 2013 - 22:28

Nolda De Groot:

Dag Marie-José en Corry,

Fijn dat jullie reis zo goed verloopt. Net zocht ik op internet naar de moeilijke woorden, zoals pademelon en echidna. Toen ik bij Google Images 'Tasmaanse devil' intikte, kwam tussen de hondenfoto's ook een foto van jullie op het scherm!

Goede reis verder en groeten van Nolda en Theo