Adelaide - Reisverslag uit George Town, Australië van Marie-José Raaijmakers - WaarBenJij.nu Adelaide - Reisverslag uit George Town, Australië van Marie-José Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Adelaide

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

13 April 2013 | Australië, George Town

Hallo allemaal,

We zitten in Adelaide. Het zijn voor ons de laatste dagen in Australie. Maandag vliegen we naar Hongkong.
Australie is een prachtig land om in te reizen. Heel anders dan Nieuw Zeeland. Het is groot, dus de afstanden tussen de plaatsen zijn lang, de natuur is minder overweldigend, maar er zijn wel heel mooie plekken.
Sinds we weer terug zijn op het mainland is het prachtig weer. Geen regen, temperaturen tussen de 22 en 30 graden. Voor ons heel fijn, maar het is uitzonderlijk droog en de boeren en het vee hebben er veel last van.
De tweede ferryovertocht is ook goed verlopen en na 1 nacht in Melbourne zijn we weer op pad gegaaan. Eerst over de Great Ocean Road - deze staat terecht in de top-tien van de scenic drives langs de oceanen: Otway park met tientallen koala's in het wild, rotsformaties - de 12 apostelen. Mensen met allerlei nationaliteiten rijden deze weg.
Vervolgens de Grampians: een groen heuvelgebied waar we kangaroos tegenkwamen, zelfs met een kleintje - een joey - in de buidel. Wij genieten van zoiets, maar ook van de Aboriginal rockart die we daar gezien hebben.
Toen kwam ...... de outback, dus niets. Op de weg naar Broken Hill - ongeveer 350 km - was er 1 roadhouse - een wat vervallen gedoetje met een benzinepomp en natuurlijk een take-away. Het lijkt ons vreselijk om daar te wonen, in het stof, in het niets, met enkel wat lage struiken en 2 miljoen vliegen. Broken Hill is een stad met een zilvermijn, leuk om eens te zien.
Een andere outback stad, ongeveer 800km verder - waar we geweeest zijn was Coober Pedy. De stad van het opaal. De mijnbouw daar is kleinschalig. Met 2 ,3 mensen koop je een concessie van ongeveer 50 dollar en dan kun je gaan graven en je geluk beproeven. Overal liggen kleine hoopjes zand van mensen die dus niets (?) gevonden hebben.
Heel verrassend was dat woningen, maar ook hotels en kerken ondergronds zijn, vanwege de hitte. Op de golfbaan van Coober Pedy groeit geen sprietje gras.
Daarna zijn we weer terug gereden naar het zuiden en met de ferry overgestoken (45 minuten) naar Kangaroo eiland. Echt heel leuk, een aanrader. Het eiland is niet te groot, we zijn er 5 dagen geweest. Rustig, afwisselend, veel dieren, prachtig gekleurde vogels, mooie kustlijn, fijne wandeltochten en een camping waar de kangaroos en walibies rond de camper hupten.
Nu zijn we dus in Adelaide, onze vierde Australische grote stad: vliegtuigen in de lucht, autoos, verkeerslawaai, sirenes enz.

En dan nog wat:
We kwamen een leuke spreuk tegen:
Yesterday is history,
tomorrow is mystery,
today is a gift.
That is why it is cold present.

Het is fascinerend om op plekken te zijn waar 40.000 jaar geleden ook mensen waren. Er is van deze oude cultuur weinig concreets te zien - een enkele rotstekening en wat bewerkt hout. De cultuur van de Aboriginals bestaat uit verhalen waarin heel Australie beschreven wordt. De mensen die sinds plusminus 1800 in Australie gekomen zijn hebben heel nadrukkelijk hun stempel op het land gedrukt - steden, dorpen en landbouw. Tot kortgeleden is de Aboriginal cultuur helemaal weggedrukt. Heel droevig is dat kindern uit Aboriginalgezinnen weggehaald werden om westers opgevoed te worden - de gestolen kinderen genoemd. De laatste jaren is er meer aandacht voor de Aboriginal cultuur. Op veel plaatsen zien we borden met Aboriginalverhalen die bij die plek horen.

We hebbben bijna steeds zelf lekker gekookt en Corry heeft na 4 weken eindelijk weer een lekkere cappucino gekregen (voordeel van de grote stad).
En we zijn naar de kapper geweest.

groetjes,

Marie-Jose en Corry

• 13 April 2013 - 08:38

Job En Marianne:

13 april 2013

Dag Marie-Jose,

Wat een geweldig mooi verhaal, waarschijnlijk jullie laatste??

Over de Aboriginals en over het weghalen van de kinderen om die westers op te voeden, zijn diverse films gemaakt.......zullen we eens samen naar kunnen kijken......

Wij hebben in Mierlo vandaag ook 15 graden bereikt en morgen zelfs 20 !!!!!

Geniet van jullie laatste week als einde van jullie fascinerende 7 maandenreis.

We kijken uit naar jullie thuiskomst, ook weer fijn voor jullie???

Groet van Job en Marianne.

• 13 April 2013 - 09:28

Mia:

Hallo wereldreizigsters,
    Wij waren ook even naar de zon, het lijkt erop dat we in
    Nederland nu ook kunnen genieten van de warmte. In
    Afrika bidden de mensen voor de Nederlandse kinderen omdat die het zo koud hebben.
    Fijn dat het met jullie zo goed gaat, geniet nog van de laatste week daar en goede vlucht naar huis. Groet van
    Mia en Harrie

• 13 April 2013 - 10:59

Rita Bevers:

Oh wat leuk dat jullie bijna terug zijn.
    Kunnen we weer naar de Chinees !
    tot gauw, liefs Rita

• 13 April 2013 - 13:04

Henk En Marie-Jose:

Hallo samen

Wat een mooi verslag,fijn dat jullie zo genoten hebben,geniet nog van je laatste week.
    En een goede reis terug.

Groetjes Henk en Marie-Jose

• 13 April 2013 - 14:00

Jack En Tiny:

Wat geweldig weer
    mooi vacantie verslag.
    geniet nog van de laatste weken.
    hier wordt het ook beter het weer,morgen wordt het 20 graden of meer.
    groetjes en tot over een paar weken.
    jack en tiny vennix

• 13 April 2013 - 14:24

Nelske :

jullie hebben veel gezien de laatste maanden en kunnen daar nog lang van nagenieten
    bij ons begint de lente nu ook eindelijk en kunnen wij ook genieten van de zon hoop dat jullie binnen korte tijd weer veilig op nederlandse bodem zullen zijn
    nog een fijne tijd in hong kong en een goede reis naar huis
    nelske

• 13 April 2013 - 15:06

Mieke Janssen:

hallo Mari-jose en Corry

Het was weer een geweldig verslag en wat hebben jullie weer veel gezien ,en wat een mooie fotos.
    Ik was blij jullie gezichten weer te zien
    Verder een goede en veilige reis naar Hong Kong .en ook daar weer veel plezier. tot ziens in nederland.

Sjef en Mieke janssen uit weert

• 13 April 2013 - 16:48

Marianne Rinkes:

Dag meisjes, leuk om jullie weer op te foto te zien. En wat maken julie toch een hoop mee! Ik achreef al eerder of jullie nog wel kunnen wennen in ons kikkerlandje. Maar misschien gaan jullie na terugkeer al snel nadenken over een volgende trip? Ach ach hij is is dus weer bijna om, die lange reis. Fijne tijd in HongKong gewenst en wel thuis! Misschien is het ook wel weer lekker om in je eigen huis te zijn. Zeker nu het hier eindelijk ook beter weer wordt. Groeten, marianne ri

• 13 April 2013 - 17:51

Karin En Lambert:

Hoi meiden.

Weer zo'n mooi reisverslag, bij de outbacks moest ik meteen denken aan de Flying dokters, de serie op t.v heel lang geleden.
    Jullie maken zo van alles mee en zien dingen wat je van te voren alleen maar in een boek of op tv gezien hebt.
    Het is telkens weer genieten om jullie verslagen te lezen en te zien dat het goed gaat met jullie en fijn dat Corrie weer een heerlijke cappuccino heeft gehad, als jullie thuis zijn drinken we samen een heerlijke cappuccino en voor jou Marie-Jose een heerlijk Nederlands kopje thee.

Nu Hongkong nog, weer heel anders maar ik denk ook genieten.
    Dan de grote vlucht naar huis, gaat alles nog volgens de planning van het reisverslag??? dan weten we wanneer jullie weer aanspreekbaar zijn.

Geniet nog van deze laatste week en tot de volgende keer.

Groetjes Karin en Lambert.

• 13 April 2013 - 18:53

Sissie En Maarte:

Wij wilden het zelfde als de rest zeggen.
    Goede reis en tot ziens.

Groetjes, Maarte en Sissie.

• 14 April 2013 - 22:41

Leo&Diny:

Goede reis terug!
    Groetjes Leo,Diny&Bregje

• 15 April 2013 - 11:55

Truus En Piet:

't Verslag weer met veel plezier gelezen. Leuk dat jullie ons deelgenoot maakten van de leerzame spreuk, die jullie ergens onderweg gelezen hebben. Ik wens jullie nog veel mooie presentjes toe.
    Tot gauw, groeten van2 voor 2 Truus.

• 20 April 2013 - 22:09

Frans Manders:

Wat zijn deze 7 maanden snel voorbij gegaan!
    Een goede reis en tot gauw.

Groeten,

Frans, Fien, Leo en Diny.