vervolg Patagonië - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Marie-José Raaijmakers - WaarBenJij.nu vervolg Patagonië - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Marie-José Raaijmakers - WaarBenJij.nu

vervolg Patagonië

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

21 November 2012 | Argentinië, El Chaltén

Hallo allemaal,

Wij hebben nu zowel de Chileense als de Argentijnse kant van Patagonië gezien.

De eerste dag dat wij in Torres del Paine (Chili) waren regende het een beetje. Voor de rest is het droog gebleven. Het is wel frisser met veel wind, soms heel veel wind, die nooit ophoudt!

In Torres del Paine hebben we veel mooie dingen gezien. Hier zagen we voor het eerst ijsschotsen in allerlei tinten blauw drijven in Lago Grey. De ijsschotsen vallen met veel lawaai van de gletsjers. Prachtige landschappen, rivieren, bergen, sneeuw en meren (erg jammer dat er afgelopen december een grote bosbrand is geweest. Hierdoor is erg veel bos verloren gegaan).
Ook zagen we verschillende dieren, zoals guanaco´s (een soort lama - eerst een enkel dier, daarna hele kuddes!), vossen, hazen en konijnen én ... gelukkig condors - - wel op afstand en verder veel vogels.
In dit park hebben we veel activiteiten gedaan, zoals wandelen, rondrijden met de huurauto (steeds op onverharde wegen) en gevaren in een zodiacboot (hiervoor moesten we "maanmannetjespakken" aan).

Daarna zijn we met de bus naar Argentinië gereden. Het stukje Argentinië dat wij gezien hebben zit vol tegenstellingen: vlak, dor, droog land en prachtig berglandschap vol gletsjers: het nationale park Los Glaciares.

Ook hier kun je prachtige wandelingen maken en veel gletsjers bezoeken.
Marie-José is op ice-trekking geweest. Hierbij ga je met ijzers onder je schoenen wandelen over de ijsvakte. Je loopt langs diepe spleten en kloven(tot 60 meter), ziet de scherpe punten van het ijs omhoog steken en gaat een ijsgrot in. Prachtig, prachtig, prachtijg. Een hele ervaring.

Het vlakke land is helemaal in bezit van estancias (haciendas).Alles is met prikkeldraaad afgezet (je vraagt je af of dat wel de moeite waard is gezien de droogte). We hoorden dat één schaap 2 - 4 hectare grond nodig heeft. Je ziet dan ook geen grote kuddes. Een estancia kan tot 100.000 hectare groot zijn! Maar als je dan de huizen van deze grootgrondbezitters ziet, lijkt er toch niet veel verdiend te worden en is men blij met toerisme.
Het land is echt leeg! Op de richtingaanwijzer staat dan een volgend plaatsje genoem plusminus 70 km verder en dat is dan niet meer dan een paar huizen. Of zoals het meisje op het toeristenbureau zei, toen wij vroegen waar we naar toe zouden kunnen rijden: er is nada, niente nothing tussen El Calafate en de kust!!

En dan nog wat:
De hotels zijn leuk, vaak klein en gezellig. We treffen regelmatig een kamer met mooi uitzicht. Het eten in de restaurants is lekker. We zijn zeer tevreden!!!!

We merken dat we in Nederland verder van de natuur zijn komen staan. We schrokken van de dode dieren die in allerlei stadia van ontbinding op het droge, dorre land liggen, zowel schapen, koeien als wilde dieren zoals de guanaco´s .

Ook zijn we verbaasd dat het drukkker is dan wij gedacht hadden. Veel toeristen in de dorpjes. Maar rijden we rond (bv op de Ruta 40) dan komen we in 1 uur tijd, maar enkele auto´s tegen.

Bedankt voor jullie reacties.

Marie-José en Corry

• 21 November 2012 - 22:22

Karin Wasser:

hallo reizigers,
    heel leuk om jullie te volgen!
    Goede reis verder en veel plezier en tot de volgende keer,
    groet
    Karin

• 22 November 2012 - 14:23

Karin:

Hoi dames.

Alweer z'n geweldig verslag, en wat een tegenstellingen.
    Het ijswandelen zal wel een hele ervaring geweest zijn en Corrie, jij dacht zeker, er moet er een zijn die geen blessure oploopt dus ik blijf achter.heel verstandig.

Wat moet het stil zijn als je op de weg niets tegenkomt, en wat een rust!!!

Geniet lekker van die rust en we zien weer uit naar het volgende verslag

Groetjes Karin en Lambert.

• 22 November 2012 - 17:59

Peter Van Turnhout:

Hoi dames,

Inderdaad sta je vaak verder van de natuur af in Nederlnad en dat merk je pas als je zoveel natuur om je heen ervaart. Zo gaat dat met alles, je mist het pas als je het niet hebt of merkt het pas lals je het weer hebt (wat een wijsheden). Ga lekker door zo, fijn om jullie ervaringen te lezen.
    Wees bewust van wat je allemaal ervaart. Het gaat, denk ik, ook bij jullie allemaal veel te snel!

Bon Voyage!

• 23 November 2012 - 09:35

Marianne Rinkes:

Hallo reislustige meisjes!
    Eindelijk heb ik weer even tijd om jullie verslagen te lezen. Wat fantastisch allemaal. Geluikkig maken jullie het goed. Fijn ook dat de hotelletjes en het eten tot nu toe bevallen zijn, dat is ook belangrijk. Maar wat jullie verder meemaken is onvergetelijk!

Wij zijn bij de provincie druk-druk-druk. Ons uitvoeringsprogamma leefbaarheid is 20/11 door GS goedgekeurd. We kunnen daar nu verder mee aan de slag. Dat betekent weer werk voor 2 jaar.
    Verder zijn we benieuwd wat er 27/11 uit GS komt mbt versnelling van de reorganisatie. Een meneer van Berenschot heeft een rapport gemaakt met aanbevelingen. We verwachten in ieder geval een andere organisatiestructuur. Afwachten maar.
    En Corry: ik heb eindelijk jouw luchtje gekocht: Eau d'azur! Heeeeeerlijk. Ik geniet ervan, precies ook een luchtje voor mij.

Nou alles goeds voor jullie 2! Jullie vliegen vandaag naar Ushiuaia zie ik in het schema. En morgen is er een excursie Beagle gepland. Ik ben benieuwd! Groetjes Marianne Ri

• 23 November 2012 - 11:51

Tiny En Jack:

Ha nichtjes
    Fijn om weer wat te horen van jullie.
    WAt een mooi reisverslag weer.
    Het lijkt mij geweldig Al dat ijs
    OOk de fotos zijn mooi,zo zie ik jullie tenminste nog een keer.
    Het is er wel koud he.
    Groetjes en nog veel reis plezier
    Tiny en Jack

• 24 November 2012 - 01:15

Theo(tje):

Hey tante marie-jose en natuurlijk corry!

Het ziet er allemaal super uit..... ik was al een natuur-fan hier in NL,
    maar als ik dat zo allemaal zie, is et hier op et wolfsven maar een zeer klein natuurpark. haha...
    Ik vindt et wel stoer om mijn peettante in zoon zodiacske(rubberboot) te zien!!
    Maar geniet van de landen en de natuur die er bij hoort,
    Doe ze daar maar allemaal de groeten van mij, haha.....
    Dan zal ik tege Sinterklaas zeggen dat hij richting Patagonië moet!;)
    Nog heel veel ervaar en kijk plezier!

Groetjes,
    Theo(tje)(voor als mensen denken, Theo?)

• 25 November 2012 - 00:12

Marianne En Job:

24 november 2012

Dag Marie-Jose en Corry,

Dank je wel voor jullie prachtige verslag met de mooie foto's. Inderdaad weer een een unieke ervaring met de ice-trektocht!!!

Wat fijn dat jullie met volle teugen blijven genieten en zoveel nieuwe reiservaringen opdoen!!!

Job en ik komen zojuist vanuit Uden terug: de jubileumuitvoering met Jan en Lucie was geweldig mooi: op en top goed neergezet.

Het was een luchtige vrolijke opera van Donizetti en....er vielen geen dooien!!!

Het programma met op de achterkant een zingende Jan Swinkels met daarachter een stukje Lucie, bewaren we voor jullie.

Heel veel groeten van Job en Marianne.

De zaal zat vol en Jan kon zich verheugen op de aandacht van zijn 5 zussen!!

• 25 November 2012 - 12:54

Mieke Janssen:

Hallo Marie-jose en Corry.

HEt was weer een mooi verslag . Ik had het gisterenavond al wel gelezen maar wij moesten eers nog naar de opera van Jan en Lucie . Die was geweldig.
    We waren er met alle vijf zusjes . Wij zijn blij dat jullie zoveel plezier hebben .
    En Marie-jose wat sportief dat je aleen ice-trekking hebt gedaan En dan nog gaan varen in een zodiak(rubberboot). Ook waren er weer mooie foto"svooral van die mooie ijsscotsen en natuurlijk van jullie zelf

Groeten uit weert van Mieke en Sjef en De grote en de kleine Kids

• 25 November 2012 - 14:04

Stefanie:

Hoi Marie-José en Corry,

Wederom een mooi verhaal! Gaaf die ice-trekking tocht! Lijkt me inderdaad prachtig.
    Ook de foto's zijn erg mooi!!! Het gaat steeds beter! Super dat wij het hier zo bij kunnen houden.

Tot het volgende reisverslag!

Heel veel groetjes Stefanie

• 26 November 2012 - 10:20

Marie-jose.vande Kimmenade:

Ha Dames.

Wat geweldig!!! Kunnen jullie alle ervaringen wel aan??? ook fijn dat hotels, eten etc. zo goed bevallen.
    Het is echt genieten dat merk ik wel.
    Ga zo door dames. Geniet nog veel.

Lieve groetjes Marie-José en Pieter.

• 26 November 2012 - 11:12

Nico EnAnneke:

Hallo die nichtjes.
    Alweer een mooi verslag en mooie foto's. Jullie zien er goed uit.
    we vinden het echt fijn dat jullie ons zo goed op de hoogte houden.
    Wij zijn afgelopen zaterdag naar de opera van ons Jantje en Lucie geweest en ondanks dat ik (Anneke) niet zo van Opera houd heb ik er echt van genoten.
    Verder gaat hier alles zijn gangetje.
    We kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes, Nico en Anneke

• 26 November 2012 - 14:28

Nolda En Theo:

Dag Marie-José en Corry,

Zo te lezen geniieten jullie volop.

Net las ik, toen ik plaatjes zocht van Los Glaciares enz., dat Ruta 40 landschappelijk één van de mooiste routes ter wereld is en een uitdaging voor echte avonturiers!!

Goede reis verder en groeten van

Nolda en Theo

• 26 November 2012 - 14:28

Nolda En Theo:

Dag Marie-José en Corry,

Zo te lezen geniieten jullie volop.

Goede reis verder en groeten van

Nolda en Theo

• 26 November 2012 - 19:49

Lucie En Jan:

Hallo Marie-José en Corry,

Eindelijk weer even rust zodat we weer eens kunnen reageren op jullie werkelijk prachtige reisverhalen. Ik wist niet dat er in de wereld zoveel verschillend natuurgebied is met de bijbehorende verschijnselen.

Jullie maar fijn genieten daarvan en wij maar zweten om de goede teksten van buiten te leren in de opera LÉlisir d'Amore. Maar dat is goed gelukt en jammerlijk nu ook alweer voorbij.We hebben veel succes gehad maar dat hebben jullie inmiddels al van enkele bezoekers vernomen Maar ben maar gerust jullie hoeven niets te missen want er is een dvd in de maak .

Nog even dit.
    Ons Danielle heeft plm 3 weken geleden een hoornvliestransplantatie ondergaan en sindsdien gaat het zeer goed vooruit. Ze ziet alweer 50 % met het nieuwe hoornvlies. Dus dat is ook weer een opsteker voor ons.

Nou wij wensen jullie een heel fijne voortzetting van jullie reis en zien weer uit naar jullie volgende verslag.

Groetjes Lucie en Jan

• 27 November 2012 - 14:30

Marij En Ton:

Net terug van 6 dagen " het Anna" heb ik nu (voorlopig) weer tijd genoeg om de draad op te pikken en van jullie reisverhalen te genieten.
    Overigens, ingreep geslaagd.
    Houdoe.

• 27 November 2012 - 22:26

Frans Van Amelsvoort:

Hoi Corry en Marie-José,

Een gevoel van jalouzie kan ik niet onderdrukken bij het lezen van jullie reisverslagen vergezeld van mooie foto's. Het geeft ons op (grote) afstand een goede indruk wat het zuid-amerikaanse continent zoal te bieden heeft. En dat is niet alleen veel maar ook groots! Dat belooft nog wat met wat er nog aan zit te komen. Geniet er maar met volle teugen van en blijf je verwonderen.

Als prille pensionado kan ik ook zeggen dat ik volop geniet van mijn nieuwe levensfase; mijn dagen zijn zoals verwacht goed gevuld maar ook relaxed.
    Vanaf vrijdag a.s. zitten we met de familie voor 5 dagen in Marakesh; een mooie ambiance om samen stil te staan bij onze verworvenheden van 40 jaar huwelijkse trouw.

Hartelijke groet,
    Frans en Edith

• 14 Januari 2013 - 22:12

Tim:

Beste jufrouw marie jose hoe ist daar op vakanyie